سخنرانی طلاب با موضوع غفلت
سخنرانی خانم ابراهیمی بزرگوار…. ذکر خطبه. شروع با خطبه 153 نهج البلاغه
مولا امیر المومنین علی علیه السلام در وصف گمراهان.
وصف گمراهان و غفلت زدگان
چند روز از طرف خدا به گمراه، مهلت داده شد، و او با غافلان و بى خبران در راه
هلاكت قدم مى نهد، و تمام روزها را با گناهكاران سپرى مى كند، بى آن كه از راهى
برود تا به حق رسد و يا پيشوايى برگزيند كه راهنماى او باشد.
و تا آن زمان كه خداوند كيفر گناهان را مى نمايد، و آنان را از پرده غفلت بيرون
مى آورد، به استقبال چيزى مى روند كه بدان پشت كرده بودند (يعنى آخرت)، و
پشت مى كنند بدانچه روى آورده بودند (يعنى دنيا)، پس نه از آنچه آرزو مى كردند
و بدان رسيدند سودى بردند، و نه از آنچه حاجت خويش بدان روا كردند بهره اى
به دست آوردند، من، شما و خود را از اين گونه غفلت زدگى مى ترسانم
حتما اول مجلس سلام کنید، در باره مناسبت روز حتما یه جمله بگید
مخاطبین خودتون را حتما مشخص کنید. موضوع حتما باید برای مخاطب مشخص
باشه. یعنی شما کمی از خطبه رو که گفتید باید به مخاطب بگین، بحث امروز بنده
در رابطه با موضوع غفلت هست.
استفاده از آیه 6 سوره مبارکه لقمان… …
وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّخِذَهَا
هُزُوًا ۚ أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ…..و برخی از مردمان (فاسد فتنه انگیز مانند نضر حارث)
کسی است که گفتار و سخنان لغو و باطل را (مانند قصّههای دروغ و افسانههای
شهوتانگیز مفسد اخلاق و سرود مطرب) به هر وسیله تهیّه میکند تا (خلق را) به
جهالت از راه خدا (و آموختن علوم و معارف قرآن) گمراه سازد و آیات قرآن را به
تمسخر و استهزا گیرد، این مردمان (فاسد کافر) به عذاب، با خواری و ذلّت گرفتار شوند.
منبع سوره و آیه را ذکر کردید. راهکار غفلت از منظر نهج البلاغه را بیان کردید، اما روخوانی
محض و بدون ارتباط با مخاطب.. راهکارها باید کوتاه باشد تا در ذهن مخاطب باقی
بماند. نهایتا در سه یا چهار کلمه با دسته بندی راهکارها رو ارائه بدین و بعد مخاطب
رو برای آگاهی بیشتر، ارجاع بدین به نهج البلاغه
درمان غفلت زدگى ها:
هر كس بايد از كار خويش بهره گيرد، و انسان بينا كسى است كه به درستى شنيد و
انديشه كرد، پس به درستى نگريست و آگاه شد، و از عبرت ها پند گرفت، سپس راه
روشنى را پيمود، و از افتادن در پرتگاه ها، و گم شدن در كوره راهها، دورى كرد، و
كوشيد تا عدالت را پاس دارد و براى گمراهان جاى اعتراض باقى نگذارد، كه در حق
سختگيرى كند، يا در سخن حق تحريف روا دارد، يا در گفتن سخن راست بترسد.پس
بهوش باش اى شنونده و از خواب غفلت بيدار شو، و از شتاب خود كم كن، و در آنچه
از زبان پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بر تو رسيده انديشه كن، كه ناچار به انجام آن
مى باشى و راه فرارى وجود ندارد، و با كسى كه رهنمودهاى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم
را به كار نمى بندد و به جانب ديگرى تمايل دارد مخالفت كن و او را با آنچه براى خود
پسنديده رها كن.
فخر فروشى را واگذار، و از مركب تكبّر فرود آى. به ياد قبر باش كه گذرگاه تو به سوى عالم
آخرت است، كه همان گونه به ديگران پاداش دادى به تو پاداش مى دهند، و آن گونه
كه كاشتى، درو مى كنى، آنچه امروز، پيش مى فرستى، فردا بر آن وارد مى شوى، پس
براى خود در سراى آخرت جايى آماده كن، و چيزى پيش فرست. اى شنونده هشدار،
هشدار، اى غفلت زده بكوش، بكوش «هيچ كس جز خداى آگاه تو را با خبر نمى سازد».
پایان سخنرانی با دو بیتی
بدون نتیجه گیری
بدون دعای مرتبط
از روز ازل تابه ابد می گویم/هر جا که صدایم برسد می گویم
هر لحظه هزار بار بی حد و عدد/ یا حیدر صف شکن مدد، می گویم
امید با بر طرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط مثبت، از سخنرانان عالی شوید.
یادگاری/ حوزه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها